Mediaträning

Konsten att samtala med media och journalister är viktigare än någonsin.  Det finns stora möjligheter att du någon gång kommer att uttala dig å företagets vägnar i media. Sociala medier har gjort att journalister plockar upp information blixtsnabbt och vill ha kommentarer. Både tidningar och radio har webb-tv och det finns mängder av oberoende mediaaktörer som filmar och intervjuar på kongresser, health konferenser och events. Du måste vara förberedd för när som helst kan du bli filmad eller inspelad och bara några minuter senare kan det du sagt vara tillgängligt för en potentiell miljonpublik på internet.

Målet med utbildningen är att öka och skapa medvetenhet om vad som krävs i kontakten med olika media samt ge teoretiska och praktiska kunskaper i mediahantering. Du lär dig konsten att strukturera en muntlig framställning i kombination med en målgruppsanalys. Med rätt retoriska mediakunskaper kan du säkerställa att det är ditt egna budskap som når läsare, tittare och lyssnare samt känna dig trygg även i en situation där förberedelsetiden är minimal.

Innehåll:

• Förberedelser inför mediakontakter
• Svarstekniker
• Kroppen, rösten & orden
• Öppna och slutna frågor
• Maktpositioner
• Retorisk situation
• Spelregler
• Trovärdighet
• Framing
• Retoriska fällor